Raalte en Olst-Wijhe: als Lelystad Airport er al komt, dan de meest duurzame ter wereld!

Leestijd: 2 minuten

Lelystad Airport is nog helemaal geen voldongen feit. De minster moet eens houden dat voortdurend zo te presenteren. Onderzoeken die nu lopen, hebben de bedoeling te kijken of Lelystad Airport er sowieso moet komen. En als die er al komt, laat het dan maar de duurzaamste luchthaven van de wereld worden. Dat stellen
Raalte, Olst-Wijhe, de provincie Overijssel en nog tien andere gemeenten in een ‘zienswijze’ op het ontwerp Luchtvaartnota.

In het ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050 van de rijksoverheid beschrijft de minister van Infrastructuur en Waterstaat hoe zij de ontwikkeling van de luchtvaart in de komende dertig jaar voor zich ziet. Overijssel, tekent bezwaar aan mede namens de gemeenten Dalfsen, Deventer, Enschede, Hellendoorn, Hengelo, Kampen, Olst-Wijhe, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Wierden en Zwolle. De belangrijkste aandachtspunten in de zienswijze zijn dat de minister veel beter moet uitleggen waarom zij bepaalde keuzes maakt en welke effecten de keuzes hebben op de leefomgeving van de inwoners van Nederland. Ook wijzen de overheden op  de kansen voor technologische en duurzame innovaties in de luchtvaart die Twente Airport en Technology Base Twente bieden.

Lelystad Airport wordt ten onrechte als een gegeven gepresenteerd
Het belangrijkste bezwaar in de zienswijze is dat de minister Lelystad Airport ten onrechte als een voldongen feit presenteert. Dit terwijl het proces van de luchtvaartnota en de herziening van het luchtruim juist een antwoord moeten geven op de vraag of Lelystad Airport wel nodig is. Grote delen van Overijssel verwachten hinder als gevolg van de openstelling. De grote teruggang in luchtverkeer als gevolg van de corona-crisis en de roep om verduurzaming van mobiliteit is een kans om van Lelystad Airport – als de luchthaven al nodig is – te ontwikkelen tot de meest duurzame luchthaven ter wereld, waarop alleen vliegtuigen vliegen die voldoen aan de hoogste duurzaamheidsambities. Op korte termijn is een overloopluchthaven niet nodig.

De Overijsselse overheden vinden verder dat de minister de keuzes in de Luchtvaartnota onvoldoende onderbouwt. Zij lijkt te kiezen voor maximale economische groei en minimale verbeteringen voor klimaat, gezondheid en kwaliteit leefomgeving.

Technology Base en Twente Airport als sleutel voor duurzame luchtvaart
De minister mist met de luchtvaartnota kansen om echt werk te maken van verduurzaming van de luchtvaart. In Twente liggen hiervoor grote kansen. De Technologybase Twente en Twente Airport hebben veel potentie als het gaat om luchtvaartinnovaties zoals elektrisch vliegen, onbemand vliegen (drones) en veilige integratie van onbemand en bemand vliegen. Ook werkt Twente Airport op dit moment hard aan het inrichten van een cluster voor onderhoud, reparatie en revisie van verkeersvliegtuigen.

Zeggenschap en transparantie in besluitvorming
De Overijsselse overheden blijven benadrukken dat besluiten over luchtvaart een transparant en navolgbaar proces vragen, dat helder moet zijn wat de effecten op de omgeving zijn, en dat sprake is van daadwerkelijke participatie van alle betrokkenen (ook op de grond).

Het bericht Raalte en Olst-Wijhe: als Lelystad Airport er al komt, dan de meest duurzame ter wereld! verscheen eerst op Opinie in Salland.

Marcel Middelveld
Een leuk nieuwtje? Grappig filmpje? Of een hele goede tip? Gooi het gerust bij ons over de heg! Volledig anoniem, maar plaats je contactgegevens er wel bij, zeker als je een vraag hebt waar we op moeten reageren. We publiceren nooit je naam zonder dat je dit wilt. Tenzij je dat juist wilt. Mail ons gerust op onlineredactie@salland1.nl!

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer