Website gemeente Olst-Wijhe gekelderd van 368ste naar 374ste plaats

Leestijd: 6 minuten


De website van de gemeente Olst-Wijhe is gekelderd van een 368ste plek naar een 374ste plaats. Deze gegevens zijn bekend gemaakt volgens de monitor van overheid.nl. De grootste stijger is de gemeente Haren, die ging van plaats 403 naar de 5de plaats. De nummer één blijft nog steeds Capelle aan Den IJssel. In totaal staan er 418 gemeentelijke websites op de lijst.
Uit de cijfers blijkt dat de richtlijnen voor toegankelijke websites van de overheid onvoldoende worden nageleefd. Een deadline voor de invoering werd niet gehaald en daarna losgelaten.
Op de website overheid.nl kunt u de criteria nalezen, hier staan de gestelde vragen met de antwoorden.

Link naar de site:
http://monitor.overheid.nl/ranglijsten/tonen_vragenlijst?organisatietype=gemeente&rls=550b221d448f9adb34d5ba6d34b7b995

Uitslag van monitor.overheid.nl

A1 Publiceert de overheidsorganisatie op haar website de periodieke bekendmakingen conform de landelijke standaard? Nee
A2 Kunnen bezoekers van de website van de overheidsorganisatie zich abonneren op een proactieve attenderingsfunctie inzake deze bekendmakingen? Nee
  Vergunningen
A3 Publiceert de overheidsorganisatie op haar website vergunningen conform de landelijke standaard? Nee
  Decentrale Regelgeving
A4 Publiceert de overheidsorganisatie alle geldende algemeen verbindende voorschriften (regelingen/verordeningen) conform de landelijke standaard? Ja IPM 4
A5 Publiceert de overheidsorganisatie op haar website alle geldende algemeen verbindende voorschriften (regelingen/verordeningen) conform de actuele versie van de landelijke standaard? Nee
  Europese Dienstenrichtlijn
A6 Is de overheidsorganisatie aangesloten op de landelijke standaard voor Samenwerkende Catalogi? Ja
A7 Om te voldoen aan de Europese Dienstenrichtlijn dient de overheidsorganisatie zich aan te sluiten op (o.a.) de Berichtenbox van Antwoord© voor bedrijven. Is de overheidsorganisatie aangesloten op de Berichtenbox van Antwoord© voor bedrijven? Ja
A8 Voldoet de overheidsorganisatie aan de belangrijkste elektronische voorwaarden van de Europese Dienstenrichtlijn: aansluiting op Samenwerkende Catalogi, de Berichtenbox en het Interne Markt Informatie Systeem? Ja
  PIP/Mijn Overheid
A9 Is de overheidsorganisatie aangesloten op de standaard voor MijnOverheid.nl? Nee
  Ruimtelijke plannen
A10 Publiceert de overheidsorganisatie één of meer ruimtelijke plannen volgens de landelijke standaarden (DURP-standaard 2006 en/of de RO-Standaard 2008)? Nee
A11 Ontsluit de overheidsorganisatie haar welstandsnota via de landelijke standaard WelstandTransparant? Nee
  Content collectie Antwoord©
A12 Biedt de overheidsorganisatie de Antwoord© Contentcollectie op haar website aan? Nee
  Regelhulp
A13 Is de overheidsorganisatie aangesloten op www.regelhulp.nl? Ja, beperkt

B. Transparantie: Openbaarheid van overheidsinformatie
  Bestuurlijke informatie
B1 Ontsluit de overheidsorganisatie op haar website een bestuursinformatiesysteem? Ja, met een archieffunctie van meer dan één jaar
B2 Ontsluit de overheidsorganisatie tekstueel de verslagen van de vergaderingen van de volksvertegenwoordiging? Ja, notulen en besluitenlijst
B3 Biedt de overheidsorganisatie de actuele begroting op haar website aan? Ja, integraal
B4 Ontsluit de overheidsorganisatie de (verslagen van de) vergaderingen van de volksvertegenwoordiging in beeld en/of geluid? Nee
B5 Heeft de overheidsorganisatie aan op welke wijze een burger een WOB-verzoek (Wet Openbaarheid van Bestuur) moet of kan indienen? Nee
B6 Heeft de overheidsorganisatie een interactieve verwijzing (hyperlink) tussen haar producten en de relevante regelgeving en omgekeerd van de regelgeving naar relevante producten? Nee
  Informatie van en over bestuurders
B7 Biedt de website een overzicht van de nevenfuncties van één of meer bestuurders? Ja
B8 Is het stemgedrag van de volksvertegenwoordigers op een structurele en duidelijke wijze te volgen op, of via de website van de overheidsorganisatie? Nee
B9 Geeft de overheidsorganisatie inzicht in de wijze waarop de rekenkamerfunctie is ingericht? Ja, publicaties
B10 Publiceert de overheidsorganisatie op haar website een actueel financieel jaarverslag en/ of Burgerjaarverslag? Ja, een financieel jaarverslag
  GIS & Plannen
B11 Publiceert de overheidsorganisatie op haar website tenminste één geldend bestemmingsplan? Naast plaatje is het ook mogelijk om de tekst van het bestemmingsplan te raadplegen
B12 Stelt de overheidsorganisatie via haar website haar ruimtelijke informatie voorzien van metadata vrij beschikbaar voor hergebruik? Nee

C. Dienstverlening
  Dienstverlening voor burgers
C1 Is het mogelijk online een afspraak in te plannen voor de aanvraag van een rijbewijs en/of paspoort? Nee
C2 Heeft de gemeente de verplichting afgeschaft dat een burger bij huwelijksaangifte (ondertrouw) een afschrift geboorteakte en een uittreksel GBA moet aanleveren (voldoen aan de huwelijksvereisten)? Ja
C3 Aanvragen GBA-uittreksel Transactie
C4 Aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) Informatie
C5 Aanvraag van een gehandicaptenvoorziening (WMO) Downloadbaar formulier
C6 Aanvraag van een gehandicaptenparkeerplaats (op kenteken) Downloadbaar formulier
C7 Aanvraag parkeervergunning Informatie
C8 Kentekenwijziging parkeervergunning Geen informatie
C9 Aanvraag bijzondere bijstand Downloadbaar formulier
C10 Aanvraag bijstandsuitkering (WWB of Ioaw) Informatie
C11 Melding woon- en leefomgeving Informatie
C12 Aanvragen kapvergunning Downloadbaar formulier
C13 Aanvragen bouwvergunning Downloadbaar formulier
C14 Onroerende Zaak Belasting (OZB) Transactie
C15 Doorgeven verhuizing Transactie
C16 Rioolaansluitvergunning Downloadbaar formulier
C17 Aanvraag kwijtschelding belastingen en heffingen Downloadbaar formulier
C18 Bezwaarschrift indienen Informatie
C19 Aanvraag evenementenvergunning Downloadbaar formulier
C20 Aanvragen in-/uitritvergunning Downloadbaar formulier
  Dienstverlening voor bedrijven
C21 Aanvraag Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) Geen informatie
C22 Aanvraag parkeervergunning Geen informatie
C23 Kentekenwijziging parkeervergunning Geen informatie
C24 Aanvragen kapvergunning Geen informatie
C25 Aanvragen bouwvergunning Geen informatie
C26 Onroerende Zaak Belasting (OZB) Transactie
C27 Aanvragen gebruiksvergunning/melding gebruik Informatie
C28 Rioolaansluitvergunning Downloadbaar formulier
C29 Bezwaarschrift indienen Geen informatie
C30 Aanvraag evenementenvergunning Geen informatie
C31 Aanvragen milieuvergunning Downloadbaar formulier
C32 Aanvragen in-/uitritvergunning Downloadbaar formulier
C33 Reclamevergunning/ -ontheffing Informatie

D. De burger centraal
  Gepersonaliseerde dienstverlening
D1 Kan een bezoeker zich op de website van de overheidsorganisatie authenticeren met behulp van DigiD? Ja
D2 Kan een willekeurige burger zich op de website van de overheidsorganisatie authenticeren met behulp van DigiD? Ja
D3 Bevat de website van de overheidsorganisatie een mogelijkheid om online de status van een product- / dienstaanvraag te volgen Nee
D4 Biedt de website van de overheidsorganisatie de mogelijkheid van een gepersonaliseerd digitaal loket (?mijn loket?)? Nee
D5 Biedt de overheidsorganisatie (deels) vooringevulde formulieren aan – met gegevens die bij haar reeds bekend zijn – bij het aanvragen van een product? Nee
D6 Bevat de website van de overheidsorganisatie een mogelijkheid om een product en/of dienst direct online te betalen? Ja
D7 Voert de gemeente een geautomatiseerde kwijtscheldingstoets uit ten behoeve van kwijtschelding belastingen en heffingen? Nee
D8 Biedt de overheidsorganisatie op haar website bezoekers hulpmiddelen om ?persoonlijke? gevolgen van beleid na te gaan? Nee
  Integrale dienstverlening
D9 Biedt de overheidsorganisatie haar klanten de mogelijkheid om een integrale horecavergunning aan te vragen? Nee
D10 Biedt de overheidsorganisatie haar klanten de mogelijkheid om een integrale evenementenvergunning aan te vragen? Nee
D11 Biedt de overheidsorganisatie haar klanten de mogelijkheid om met behulp van een integraal formulier een aantal minimaregelingen aan te vragen? Nee
D12 Biedt de overheidsorganisatie haar klanten de mogelijkheid om met één (integraal) formulier meerdere vergunningen, diensten, meldingen en/of ontheffingen tegelijk aan te vragen? Nee
  Communicatie met en van de overheid
D13 Kunnen bezoekers van de website van de overheidsorganisatie zich aanmelden voor een e-mail nieuwsbrief? Ja, het is mogelijke een selectie te maken uit thema’s of onderwerpen (gepersonaliseerde e-mail nieuwsbrief)
D14 Biedt de overheidsorganisatie de bezoeker op haar website de mogelijkheid zich te ?abonneren? op RSS-feeds? Nee
D15 Biedt de overheidsorganisatie op haar website snel en eenvoudig alle relevante contactinformatie (bezoekadres, postadres, openingstijden, telefoonnummer(s) en mailadres) en is deze contactinformatie met één klik vanaf iedere pagina bereikbaar? Nee
D16 Publiceert de overheidsorganisatie op haar website het ?14+ netnummer? als de centrale telefonische toegang voor de gehele gemeentelijke dienstverlening (KCC, Klant Contact Centrum)? Ja
D17 Is het voor een bezoeker van de website van de overheidsorganisatie mogelijk om direct via de website live in contact te komen met de overheidsorganisatie? Nee
  Waar kan de burger op rekenen in haar communicatie met overheidsorganisaties
D18 Bevat de website een privacystatement? Nee
D19 Publiceert de overheidsorganisatie op haar website een proclaimer? Nee
D20 Publiceert de overheidorganisatie op haar website een Kwaliteitshandvest? Ja
D21 Bevat de website van de overheidsorganisatie een expliciete vermelding van de responstijden op e-mails? Nee
  Burgerbetrokkenheid en Participatie
D22 Publiceert de overheidsorganisatie op haar website informatie over de klachtenprocedure? Ja, proces stap voor stap beschreven
D23 Heeft de overheidsorganisatie een lokaal meldpunt administratieve lastenverlichting? Nee
D24 Biedt de overheidsorganisatie op haar website informatie over de wijze waarop burgers een onderwerp op de agenda van het vertegenwoordigend orgaan kunnen krijgen (burgerinitiatief)? Nee
D25 Maakt de overheidsorganisatie gebruik van nieuwe media om interactief met burgers/bedrijven te communiceren over bestuurlijke of beleidsrelevante thema’s? Nee
D26 Biedt de overheidsorganisatie digitale inspraakmogelijkheden op het gebied van ruimtelijke of visuele plannen? Nee
D27 Heeft de overheidsorganisatie een burgerpanel én biedt ze daar informatie over aan? Nee
D28 Accepteert de overheidsorganisatie meldingen van Verbeterdebuurt.nl? Nee
D29 Publiceert de overheidsorganisatie op haar website een actueel klanttevredenheidsonderzoek? Nee

E. Interactieve verwijzingen
  Interactieve verwijzingen
E1 Heeft de overheidsorganisatie een MijnOverheid.nl-banner op haar website, in haar digitale loket? Nee
E2 Heeft de overheidsorganisatie een banner naar Antwoord© voor Bedrijven in haar eigen digitale (bedrijven)loket? Nee
E3 Biedt de overheidsorganisatie een interactieve verwijzing (hyperlink) naar Berekenuwrecht.nl? Nee
E4 Biedt de overheidsorganisatie een interactieve verwijzing (hyperlink) naar het Digitaal Klantdossier Werk en Inkomen? Nee
E5 Biedt de overheidsorganisatie een interactieve verwijzing (hyperlink) naar www.nederlandtegenterrorisme.nl en/of www.nctb.nl? Ja
E6 Biedt de overheidsorganisatie een interactieve verwijzing (hyperlink) naar www.lastvandeoverheid.nl? Ja
E7 Biedt de overheidsorganisatie een interactieve verwijzing (hyperlink) naar de nationale ombudsman op www.ombudsman.nl en/of naar de lokale ombudsman? Ja

F. Toegankelijkheid
  Toegankelijkheid
F1 Score automatische webrichtlijnen-toets (47 van de 125 webrichtlijnen) 33
F2 Heeft de overheidsorganisatie een claim op haar website staan ten aanzien van de Webrichtlijnen of toegankelijkheid en kan ze deze onderbouwen (een conformiteitverklaring door de eigenaar of maker van een website)? Nee
F3 Zijn de bekendmakingen van de overheidsorganisatie specifiek doorzoekbaar? Nee
F4 Zijn de vergunningen van de overheidsorganisatie doorzoekbaar? Nee
F5 Zijn de regelingen van de overheidsorganisatie doorzoekbaar? Nee
F7 Is het bestuursinformatiesysteem apart doorzoekbaar? Nee
Indienen wijzigingsverzoekenTerug naar ranglijst Overheid.nl werkt mee aan de e-overheid ©

Marcel Middelveld
Een leuk nieuwtje? Grappig filmpje? Of een hele goede tip? Gooi het gerust bij ons over de heg! Volledig anoniem, maar plaats je contactgegevens er wel bij, zeker als je een vraag hebt waar we op moeten reageren. We publiceren nooit je naam zonder dat je dit wilt. Tenzij je dat juist wilt. Mail ons gerust op onlineredactie@salland1.nl!

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

2,014FansLike
2,285VolgersVolg
2,074VolgersVolg
4,008AbonneesAbonneer