Een onafhankelijke procesbegeleider die het traject rondom een bibliotheekvoorziening in Wijhe begeleidt, is nu met een advies gekomen. In dit advies is benoemd wat volgens de betrokkenen een servicepunt in Wijhe betekent, welke locatie geschikt zou zijn, wat de financiële uitgangspunten zijn en hoe het verdere proces eruit zou moeten komen te zien.
Met een werkgroep waarin de Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe, Plaatselijk Belang Wijhe en de gemeente zit, is de procesbegeleider aan het werk gegaan. Ook heeft de procesbegeleider met de fractievoorzitters en verschillende belangenpartijen vanuit Wijhe gesproken. Het doel is om, conform het verzoek van de raad, straks gezamenlijk te komen tot een alternatief plan rondom de bibliotheek dat kan rekenen op draagvlak. Het uitgangspunt blijft om 10% de besparen op het jaarlijkse subsidiebedrag aan de stichting Openbare Bibliotheek.
Foto: Archief IJssellandtv/ demonstratie sluiting bibliotheek
De werkgroep heeft zich nu uitgesproken over de inhoud van een servicepunt in Wijhe. Dit punt is een modern uitleenpunt met ruime openingstijden dat zich primair richt op volwassenen en de doelgroep 0-4 jaar en secundair op de doelgroep 4-18 jaar (die primair bediend wordt via de scholen). Fysieke bronnen ontsluiten, zelfbediening, partnership en vrijwilligers, collectie aangepast op de primaire doelgroepen, digitale mogelijkheden, leestafel; allemaal hoort dit bij de definitie van een servicepunt. Deze definitie vormt het vertrekpunt voor de verdere uitwerking.
Daarnaast zijn 8 mogelijke locaties benoemd. Aan de hand van criteria zijn vervolgens de vier meest kansrijke bepaald, namelijk de Oudheidkamer, Wijhezicht, de huidige locatie (in combinatie met nieuwe huurders) en het Langhuus. Deze opties worden globaal uitgewerkt. Op basis van die uitkomsten worden vervolgens de 2 meest kansrijke uitgewerkt in een business plan.
De komende maanden wordt de werkgroep uitgebreid en worden de volgende stappen gezet. De verdere mogelijkheden worden uitgediept. Duidelijk is dat de toekomstige bibliotheek een groter beroep zal doen op Wijhenaren door middel van vrijwillige inzet om ervoor te zorgen dat het servicepunt zo ruim mogelijk open gesteld kan worden. Door middel van een interactief traject, wederom begeleid door een onafhankelijke procesbegeleider, zal uiteindelijk een raamplan gepresenteerd worden.