In het voorjaar van 2012 heeft de gemeente Olst-Wijhe voor de derde keer meegedaan aan het onderzoek ?Waarstaatjegemeente.nl?. De resultaten daarvan zijn nu bekend. Olst-Wijhe wilde graag meedoen aan dit onderzoek, waarin de burger aangeeft wat ze als gemeente goed doen, maar ook wat er nog verbeterd kan worden. De resultaten zijn vergeleken met 35 andere gemeenten die in 2011 en 2012 hebben meegedaan. Ook heeft een klanttevredenheidsonderzoek plaatsgevonden bij het klantcontactcentrum van de gemeente in het Holstohus in Olst en het gemeentehuis in Wijhe.
Voor het onderzoek ?Waarstaatjegemeente.nl? hebben 1200 inwoners een enquête ontvangen. Hiervan zijn er 493 ingevuld en teruggestuurd. Er zijn 161 vragenlijsten ingevuld voor het klanttevredenheidsonderzoek bij de klantcontactcentra.
Overzicht onderzoek ?Waarstaatjegemeente.nl?
Inwoners van een gemeente hebben verschillende relaties met een gemeente. De enquête is dan ook opgedeeld in vijf burgerrollen: de burger als kiezer, klant, onderdaan, partner en wijkbewoner. Van hieruit is een vergelijking gemaakt met de eerdere resultaten van voorgaande jaren van onze gemeente en met de gemiddelde score van andere gemeenten. De uitslag is opgenomen in onderstaande tabel.
|
Olst-Wijhe 2012 |
Olst-Wijhe 2010 |
Olst-Wijhe 2008 |
gemiddelde score van 35 referentie-gemeenten[1] < 25.000 inwoners 2012 |
gemiddelde score van 15 referentie-gemeenten 25.000-50.000 inwoners 2012 |
de burger als kiezer |
6,0 |
6,2 |
5,8 |
5,9 |
5,9 |
de burger als klant |
7,7 |
7,8 |
5,7 |
7,7 |
7,7 |
de burger als onderdaan |
6,5 |
6,4 |
6,2 |
6,3 |
6,3 |
de burger als partner |
5,9 |
6,1 |
– |
5,8 |
5,7 |
de burger als wijkbewoner |
7,0 |
7,0 |
6,7 |
6,9 |
7,0 |
Goede score op dienstverlening en vertrouwen in het college van B&W
De gemeente Olst-Wijhe is verheugd dat ze weer goed scoorde op haar dienstverlening. Olst-Wijhe scoort in 2012, volgens de opvatting van haar inwoners, op bijna alle rollen gemiddeld een zes of hoger: dus een voldoende. Alleen op de rol van de burger als partner scoort ze een 5,9. Op alle rollen scoort de gemeente gelijk of hoger dan de gemiddelde score van de andere vergeleken 35 gemeenten.
Burger als kiezer
Olst-Wijhe scoort op bijna alle onderdelen van de burgerrol ?kiezer? bovengemiddeld ten opzichte van de onderzochte gemeenten uit dezelfde inwonersklasse. Het hoogste scoort zij op het vertrouwen van de burgers in het college van burgemeester en wethouders (6,5). De score laat overigens ten opzichte van 2010 een lichte daling zien. Vergeleken met de overige gemeenten heeft Olst-Wijhe in de rol de burger als klant (dienstverlening) een gelijke score (7,7). Het hoogste scoort weer de vriendelijkheid van het personeel (8,8). Op een aantal onderdelen scoort Olst-Wijhe wel (ruim) voldoende, maar toch nog ondergemiddeld en dat zijn onder meer de openingstijden (6,8) en de bewegwijzering (6,9). Op het onderdeel ?burger als onderdaan? scoort Olst-Wijhe op alle onderdelen (boven)gemiddeld. De hoogste score was weer op de leefbaarheid in de buurt (7,5). Bijna voldoende, maar wel bovengemiddeld scoren we op het oordeel van de burger over het ontbreken van regels (5,8). De inwoners geven daarmee aan dat ze vinden dat er op een aantal terreinen te weinig gemeentelijke regels zijn. Op ?burger als partner? scoort de gemeente bijna voldoende. Ten opzichte van 2010 is er sprake van een daling van 6,1 naar 5,9. De score is echter wel (boven)gemiddeld op bijna alle onderdelen. De hoogste score was weer voor het onderdeel: de gemeente is geïnteresseerd in de mening van haar burgers (6,4). Onvoldoende, maar wel bovengemiddeld scoort Olst-Wijhe op de onderdelen: burgers worden voldoende betrokken bij de uitvoering van gemeentelijke plannen (5,8) en bij de totstandkoming van plannen (5,9) en burgers hebben voldoende invloed op wat de gemeente doet (5,2). De score van de gemeente is in het algemeen (boven)gemiddeld. Ondergemiddeld scoort de gemeente op straatverlichting (7,1), winkels in de gemeente (6,9), schoonhouden buurt (6,5) en afvalinzameling (7,2). Net als in 2010 scoort zij het hoogst op het onderdeel bereikbaarheid buurt met de auto (7,9);
Onvoldoende en ondergemiddeld scoort Olst-Wijhe op het onderdeel: voorzieningen voor jongeren (5,3), hoewel een stijgende lijn te zien is in de score ten opzichte van voorgaande jaren. De inwoners geven voor de stelling ?ik krijg voldoende terug voor mijn belastinggeld? opnieuw een 5,9.
Conclusie
De gemeente Olst-Wijhe scoort in 2012 op bijna alle rollen volgens de opvatting van de inwoners gemiddeld hoger dan een zes: dus een voldoende. Op alle rollen scoort de gemeente ten opzichte van de andere deelnemende gemeenten gelijk of hoger. Dat vindt ze natuurlijk erg fijn. In de resultaten ten opzichte van 2010 en 2008 is soms een stijgende lijn en soms een dalende lijn te zien. De insteek van het onderzoek was om te laten zien wat burgers vinden dat goed gaat en waar verbeteringen toegepast kunnen worden. En dat is nu dus ook precies wat de gemeente Olst-Wijhe gaat doen. De activiteiten worden tegen het licht gehouden en er wordt gekeken wat beter kan. De resultaten van alle gemeenten die deel hebben genomen aan het onderzoek zijn te vinden op de website www.waarstaatjegemeente.nl.