Meer regie bij de gemeente in het nieuwe beleidsplan schulddienstverlening

Leestijd: 2 minuten

Inwoners die te maken hebben met problematische schulden, hebben moeite om mee te blijven doen in de maatschappij. De gemeente pakt de regie en zet zich in om te voorkomen dat inwoners in een schuldsituatie terechtkomen. Zijn er toch financiële problemen ontstaan, dan biedt de gemeente deze inwoners vroegtijdig de helpende hand.

Het huidige beleidsplan loopt dit jaar af en dat biedt ons de kans om nieuwe kaders voor deze ondersteuning te stellen. Het beleidsplan gaat uit van de eigen kracht van inwoners en een intensieve samenwerking tussen de gemeente en de maatschappelijke partners. Hierbij neemt de gemeente meer regie op het traject dat de inwoner doorloopt. Ook wordt er nog meer ingezet op de preventie van problematische schulden.

Regie, preventie en vroegsignalering Wethouder Gerria Toeter: “Soms kunnen inwoners problematische schulden niet zelf oplossen. Door de stress die schulden met zich meebrengen, maken zij niet altijd de juiste keuzes. Hierdoor en ook door schaamte, kloppen deze inwoners vaak pas laat bij ons aan voor ondersteuning. Dat willen we voorkomen. Daarom gaan we meer aandacht besteden aan preventie en vroegsignalering. Ook willen we de samenwerking met maatschappelijke partners verder verstevigen en meer regie voeren over trajecten schulddienstverlening. Door de regie te pakken op deze trajecten, worden inwoners nog sneller en beter geholpen om weer op eigen benen te staan.”

Eigen verantwoordelijkheid

Elke inwoner is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen probleem. Daar waar hij/zij deze verantwoordelijkheid niet kan dragen of ondersteuning nodig heeft, biedt de gemeente een vangnet. Niet om de problemen van de inwoners over te nemen, maar door oplossingen te bieden voor herstel of voor het verzachten van de situatie. De hulp van de gemeente is niet vrijblijvend. Bij aanvang van een traject maken we heldere afspraken met de inwoner.

Financiën

Het doel van het nieuwe beleidsplan is de financiële zelfredzaamheid van de inwoners te vergroten. Om alle onderdelen uit het plan uit te voeren, heeft de gemeente Raalte in 2020 een budget van € 422.000,- gereserveerd.

Achtergrond en besluitvorming

Gemeenten hebben van het Rijk een grote rol gekregen bij het aanpakken van schuldenproblematiek. Deze rol is vastgelegd in de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). In het beleidsplan Schulddienstverlening 2020-2023 zijn de uitgangspunten van de gemeente Raalte beschreven. Het

college heeft op 11 juni besloten om de gemeenteraad te adviseren akkoord te gaan met het nieuwe beleidsplan. De gemeenteraad beslist 9 juli 2019.

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer