Jaaroverzicht 2011- December

In de nacht van 1 op 2 december ’11 heeft de scheepvaart op de IJssel ter hoogte van Olst-Welsum stil gelegen. Een schip dat onder Duitse vlag vaart was te zwaar beladen en daardoor vastgelopen in de IJssel. Rijkswaterstaat had al voordat het schip vastliep de minst gepeilde hoogte doorgegeven. Hierop had de schipper die onder Duitse vlag vaart zijn schip minder moeten beladen, echter heeft hij hier waarschijnlijk weinig gehoor aan gegeven en kon het schip vastlopen in de IJssel. Er is geen calamiteitenplan in werking gezet, maar er is wel dusdanig gehandeld aldus de woordvoerder van Rijkswaterstaat.

17 december 2011 vierde mevrouw H.C. Nuissl – Voeten haar 100ste verjaardag. Burgemeester Ton Strien bracht haar een bezoek in de  grote zaal van het Averbergen te Olst . Om 10:00 uur feliciteerde Burgemeester Strien de eeuweling persoonlijk met dit heugelijke feit.
Bijzonder aan deze ochtend was dat er ook een 1-jarige bij aanwezig was, het achterkleinkind van mevrouw Nuissl-Voeten.

Op woensdag 7 december 2011 om 12:00 uur in het Holstohus tijdens de bijeenkomst kreeg burgemeester Ton Strien het certificaat ‘De Erkenning overhandigd namens de initiatiefnemers Mezzo en Qidos.
Het certificaat wordt uitgereikt aan organisaties die structureel aandacht besteden aan drie elementen: de combinatie werk en mantelzorg is bekend en bespreekbaar, de verlofregelingen zijn bekend en worden actief toegepast en leidinggevenden en medewerkers zoeken samen naar maatwerkoplossingen.

Met ingang van 2012 raakt het dorp Welsum zijn uitleenpost van de bibliotheek kwijt. Maandagavond 19 december 2011 was de laatste gelegenheid voor de Welsummers om hun boeken in te leveren in de uitleenpost in de Dijkzichtschool.
De twee vrijwilligers, Anja van de Esschert en Nelly Hassink, die ruim 14 jaar de uitleenpost hebben ‘bemand’ werden door Plaatselijk Belang Welsum, de groep trouwe gebruikers van de uitleenpost en de Bibliotheek Olst-Wijhe bedankt met toespraken, bloemen en geschenkbonnen. Uit de reacties leek wel dat men vooral de gezelligheid en het onderling contact tijdens de uitlening zal missen.

Cor van der Goeten geboren in Duitsland maar later naar België gegaan en tegenwoordig woonachtig in Wijhe staat dit jaar 50 jaar in de zaal. De lijdraad in zijn leven zijn muziek en sport. In de tijd dat Cor zijn huidige vrouw Saskia  leerde kennen, is Cor begonnen met  de opzet van zijn eigen sport/fitnesschool.  Cor zijn verlangen om weer terug naar Vlaanderen terug te gaan is de reden geweest waardoor hij nu in Wijhe woont. De sfeer toen hij in Wijhe kwam voelde als vlaanderen. De Wijhese en Sallandse geest is iets wat Cor trekt. Hoe lang Cor nog door gaat met de sport en zijn sportschool? “Tot aan mijn dood, want het is mijn leven” aldus Cor.