Die N35 moet wél verbreed, en gauw wat!

Leestijd: 4 minuten

Toen Cora van Nieuwenhuizen vanmorgen de post openmaakte zat daar ook een boze brief bij vanuit Salland en Twente. Hoe ze het in haar hoofd haalt de N35 te schrappen uit het lijstje van belangrijke wegen die hoognodig vierbaans moeten worden. De knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid zijn nog groter dan gedacht, blijkt uit onderzoek van de minister, dus hoe haalt ze het in haar hoofd de N35 onbelangrijk te vinden.

In een brief schrijf je dat natuurlijk niet zo rechtstreeks op. Maar Laurens de Lange, voorzitter VNO-NCW Overijssel, namens alle ondertekenende organisaties is er duidelijk over: ‘Wij vinden het onbegrijpelijk dat er weer maanden overheen moeten gaan voordat de minister in overleg treedt met de provincie. De N35 is de belangrijkste verbindingsweg tussen twee economische topregios in Oost-Nederland: Regio Zwolle en Regio Twente. Om bedrijven te behouden voor Oost-Nederland én nieuwe economische activiteit aan te trekken zijn goede vestigingsvoorwaarden en een optimale bereikbaarheid essentieel. De hoogst noodzakelijke aanpak van de N35 zou niet alleen de economische bedrijvigheid ten goede komen, maar ook de leefbaarheid en de verkeersveiligheid.’

De brief is ondertekend door VNO-NCW Midden Overijssel, MKB-Nederland Midden, MKB Regio Zwolle, TLN Regio Oost, ANWB, Bouwend Nederland Regio Oost, Regioraad Oost evofenedex, Port of Zwolle, Port of Twente, Economic Board Regio Zwolle, Twente Board, Regio Twente en Regio Zwolle.

We lezen de brief mee

Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen,
Met belangstelling hebben wij kennisgenomen van uw antwoord op de recente Kamervragen over de N35, d.d. 16 juni 2020. In uw antwoord stelt u dat het nog wel tot het najaar kan duren, voordat er nadere stappen te verwachten zijn met betrekking tot de uitbreiding van de Rijksweg N35.

Met deze brief maken wij, een brede coalitie van decentrale overheden, Economic Boards, ondernemers- en mobiliteitsorganisaties, onze zorgen kenbaar over het gebrek aan vooruitgang ten aanzien van de N35. De noodzaak daartoe werd onlangs wederom aangetoond in het verdiepend onderzoek, dat uw ministerie samen met de provincie Overijssel heeft laten uitvoeren. Daaruit kwam naar voren dat de knelpunten op het gebied van verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid nog groter zijn dan gedacht.

Zoals u weet is de N35 de belangrijkste schakel tussen twee economische topregio’s in OostNederland: Regio Zwolle en Regio Twente, met respectievelijk 780.000 en 625.000 inwoners. Deze regio’s kennen krachtige bedrijven in sectoren zoals de (maak)industrie, de handel en de logistiek. Om deze bedrijven te behouden voor Oost-Nederland én nieuwe economische activiteit aan te trekken zijn goede vestigingsvoorwaarden en een optimale bereikbaarheid essentieel. Samen met de regionale overheden en kennisinstellingen werken wij hier hard aan.

De hoogst noodzakelijke aanpak van de N35 zou niet alleen de economische bedrijvigheid ten goede komen, maar ook de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Het is bekend dat de provinciale en Rijks N-wegen behoren tot de onveiligste wegen in het land. De N35 maakt hier geen uitzondering op. Naast het belang van de economische vitaliteit is dan ook de versterking van de verkeersveiligheid topprioriteit bij de aanpak van de N35, die tegelijkertijd de leefbaarheid in de aanliggende kernen zal verbeteren. Voor het onderlinge wegvervoer zijn de inwoners en de bedrijven van beide regio’s grotendeels afhankelijk van de N35. De Rijksweg is echter nog altijd grotendeels enkelbaans (per richting), met veel verkeerslichten, kruisingen en spoorwegovergangen, die de doorstroming verhinderen. Bovendien gaat de N35 dwars door een woonkern (Mariënheem), waar het drukke verkeer moet afremmen van 80 naar 50 kilometer per uur.

De uitbreiding van de N35 is een dossier dat alle betrokkenen, inclusief uw ministerie, al lang bezighoudt. Zo nam de Tweede Kamer eind 2018 een motie aan waarin het kabinet wordt opgeroepen om het opwaarderen van de N35 tot een 2×2-baans 100 km/u-weg als prioriteit aan te merken (35000A, nr. 31). In juni 2019 herhaalde de Kamer de oproep om zo snel mogelijk uitvoering te geven aan deze motie en met de provincie Overijssel tot een sluitende financiering te komen (35000A, nr. 126). Wegens gebrek aan voortgang sprak de Kamer eind 2019 met ruime meerderheid opnieuw de wens uit zo spoedig mogelijk een knoop door te hakken over de aanpak van de problemen op de N35 (35300A, nr. 15). In een andere, door 145 Kamerleden ondersteunde motie, werd de regering verzocht het aanbod van de provincie Overijssel zeer serieus te nemen en in een apart bestuurlijk overleg een gezamenlijk einddoel af te spreken voor de verdere MIRT-planning van de N35 (35300A, nr. 34).

Wij vinden het onbegrijpelijk dat er weer maanden overheen gaan voordat aan laatstgenoemde motie gehoor wordt gegeven. Niet alleen de Tweede Kamer, maar ook de provincie Overijssel heeft de corridor Zwolle – Twente benoemd als belangrijkste prioriteit. Voor het opwaarderen van de N35 tot een 2×2 100 km/u weg, de zogenaamde ‘Marsroute’, heeft de provincie aantrekkelijke cofinanciering aangeboden. Mede vanwege de beschikbare omvangrijke regionale cofinanciering doen wij een dringend beroep op u om op de kortst mogelijke termijn in bestuurlijk overleg te treden met de provincie Overijssel en de besluitvorming over de noodzakelijke investeringen in de Rijksweg N35 niet over te laten aan een nieuw kabinet, maar nog in deze kabinetsperiode hierover knopen door te hakken. Vanzelfsprekend zijn wij van harte bereid om bovenstaand pleidooi vanuit onze eigen ervaringen nader toe te lichten. Wij nodigen u dan ook graag uit voor een werkbezoek.

Het bericht Die N35 moet wél verbreed, en gauw wat! verscheen eerst op Opinie in Salland.

Marcel Middelveld
Een leuk nieuwtje? Grappig filmpje? Of een hele goede tip? Gooi het gerust bij ons over de heg! Volledig anoniem, maar plaats je contactgegevens er wel bij, zeker als je een vraag hebt waar we op moeten reageren. We publiceren nooit je naam zonder dat je dit wilt. Tenzij je dat juist wilt. Mail ons gerust op onlineredactie@salland1.nl!

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer