Daling verkeersdoden in Overijssel: “Elk slachtoffer is er één teveel!”

Leestijd: 2 minuten

In 2023 kwamen 45 mensen, waarvan 17 fietsers, om het leven door een verkeersongeval in Overijssel. Dat zijn 20 verkeersdoden minder dan het jaar daarvoor, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ondanks de daling is er volgens Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond, dringend actie nodig om de veiligheid van fietsers te waarborgen en het aantal slachtoffers terug te dringen.

Het CBS meldt dat er voor het vierde jaar op rij meer fietsers omkwamen in het verkeer dan inzittenden van personenauto’s. Minstens 4 op de 10 omgekomen fietsers reed op een e-bike reed en vooral de 75-plusser op de fiets blijkt kwetsbaar in het verkeer. Van de 270 omgekomen fietsers waren er 122 ouder dan 75. De meesten reden op een elektrische fiets.

Schrikbarend en verontrustend
“Dit is onacceptabel, elk slachtoffer is er één teveel!”, zegt Van Garderen. De Fietsersbond noemt het aantal omgekomen fietsers schrikbarend hoog en een verontrustende trend. De directeur zegt: “Auto’s worden steeds veiliger voor inzittenden, maar niet voor andere verkeersdeelnemers.” Naast botsingen tussen auto’s en fietsers, is volgens de vereniging ook de stijging van een botsing met een vast object opvallend. Dit aantal is gestegen van 7 in 2022 naar 17 in 2023. “Veilige en goed onderhouden fietspaden zonder obstakels, zoals paaltjes, kunnen veel ernstige ongelukken bij fietsers voorkomen”, aldus Van Garderen.

In totaal vielen er vorig jaar 684 verkeersdoden in Nederland. Dit is een daling van 61 in vergelijking met 2022. Wel is het aantal opnieuw meer dan tussen 2010 en 2021. Sinds het begin van deze eeuw is het jaarlijkse aantal verkeersdoden tot 2010 afgenomen, maakt het CBS duidelijk. Daarna schommelt het aantal jaarlijks, met een daling tijdens de coronapandemie. Tegelijkertijd is het aantal fietsende verkeersslachtoffers de laatste jaren toegenomen.

Meer investeringen en strengere handhaving
Volgens de Fietsersbond is het instellen en handhaven van een maximumsnelheid van 30 km/u, op plekken waar het onveilig is voor fietsers en voetgangers, een belangrijke maatregel: “Dat maakt onze straten veiliger én leefbaarder.” Daarnaast wordt er gepleit voor meer investeringen in veilige fietsinfrastructuur en strengere handhaving om (dodelijke) ongevallen te voorkomen. Van Garderen: “Achter die kille cijfers zit groot leed voor de nabestaanden. We blijven ons dan ook onvermoeibaar inzetten voor het recht om veilig thuis te komen voor álle fietsers in Nederland.”

Investeringen
Ook de Verkeersveiligheidscoalitie noemt het aantal verkeersdoden onverminderd hoog en benadrukt de noodzaak om onder meer te investeren in veilige infrastructuur, het dragen van een fietshelm te stimuleren en de handhavingscapaciteit te vergroten: “Als er meer kans is om aangehouden of beboet te worden, zorgt dit voor ander gedrag op de weg.”

Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1.nl

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer