?Automobilisten willen te snel?, en ?Als ik met een groep kinderen van het SPOC naar school fiets, vind ik het onveilig?. Twee van de vele opmerkingen die D66 afgelopen vrijdag van inwoners van Olst-Wijhe kreeg toen het de verkeerssituaties in Olst en Wijhe onder de loep nam. D66 wil dat de gemeente met oplossingen komt.
Elke twee minuten perst zich een gevaarte van 40 ton zich door de smalle straten van het centrum van Olst richting Industrieweg. Dat is het resultaat van de telling die D66 heeft gehouden op vrijdag 21 februari tussen 8.00 en 8.30 uur. In totaal werden dat half uur 14 grote vrachtwagen geteld. Tegelijk met die vrachtwagen moeten jongere kinderen naar de basisschool. Dat levert potentieel gevaarlijke situaties op, met name op de kruising Kornet van Limburg Stirumstraat/AaldertGeertsstraatrichting Jan Hooglandstraat en Industrieweg. Zeker op een regenachtige dag zoals afgelopen vrijdag.
D66 wil daarom dat het vrachtverkeer tijdens de schoolspits niet door het centrum van Olst rijdt en wil daarom een rijverbod voor vrachtwagens boven de 3,5 ton tussen 8.00 en 8.30 uur en tussen 14.45 en 15.30 uur (woensdag tussen 12.00 en 12.30 uur) in het centrum van Olst.
Raalterweg Wijhe
Leden van D66 hebben vrijdagmiddag ook een uur lang het verkeer geteld op de Raalterweg in Wijhe. Gedurende dat uur passeerden 440 auto?s, 42 vrachtwagens, 36 fietsers en 50 voetgangers. Ook hier baart het grote aantal vrachtwagen D66 zorgen; die mogen immers alleen de Raalterweg gebruiken als ze tot het bestemmingsverkeer horen. Anders moeten ze de Omloop nemen. Duidelijk is volgens D66 dat de Raalterweg geen autoluwe straat is en dat de verkeersinrichting moet worden aangepast aan het aantal voertuigen en verkeerdeelnemers dat gebruik maakt van de weg. Met name de gelijkwaardige kruising met de Enkwegen het ontbreken van fietspaden is veel Wijhenaren een doorn in het oog.
Het was echter niet enkel kommer en kwel wat D66 te horen kreeg. Sommige inwoners lieten weten dat ze best ?uit de voeten kunnen? met de situatie: ?Ik heb nooit last van de onveiligheid. Ik gebruik het wandelpad gewoon als fietspad.?
Het D66-onderzoek heeft op één dag plaatsgevonden en is daardoor niet representatief. Toch komen de eigen waarnemingen overeen met officiële verkeersmetingen die in het verleden zijn uitgevoerd. Vandaar dat D66 wil dat de gemeente de zorgen van de inwoners serieus neemt en met oplossingen komt voor deze gevaarlijke situaties.