Back to school: zo fietsveilig zijn Sallandse gemeenten

Leestijd: 2 minuten

De scholen zijn weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer want de fietsers sjezen je met flinke snelheden voorbij.

Ten opzichte van andere provincies is Overijssel relatief onveilig voor fietsers. Jaarlijks gebeuren er zo’n 8,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt iets hoger dan landelijk gemiddeld (8,5). Dit blijkt uit onderzoek van Independer op basis van ongevallengegevens van Rijkswaterstaat. Wel zijn er grote verschillen per gemeente.

Grootste kans op fietsongeval, dit zijn de uitschieters
Ten opzichte van het aantal inwoners blijkt Enschede de minst veilige Overijsselse gemeente voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers 14,1 fietsongevallen per jaar.

Salland is best fietsveilig
De Gemeente Olst-Wijhe telt 4,4 fietsongevallen per 10.000 inwoners, voor Raalte is dit 7,4 en Deventer telt 7,6 ongevallen per 10.000 inwoners. Het getal is beduidend lager dan in Twente.

Woordvoerder Gemeente Raalte Esmée Kleverkamp beaamt dat de cijfers over fietsveiligheid in Raalte op dit moment prima zijn. “De gemeente Raalte is een echte fietsgemeente. Wij doen daarom ook veel aan fietsveiligheid. Zo hebben we veel fietsroutes die we vorig jaar en dit jaar nog hebben voorzien van extra attentie, zoals stopstrepen, stopborden, pijlmarkering en een andere kleur van het kruisingsvlak.”

Aanpassen
Esmee legt verder uit: “Daarnaast reageren we op klachten en meldingen en passen we indien mogelijk een situatie aan. Zo hebben we bijvoorbeeld bij fietsoversteken de drempels voor de fiets weggehaald, omdat we merkten dat mensen hierdoor afgeleid werden, in plaats van dat de drempels zorgden voor een snelheidsvermindering. Een voorbeeld hiervan is de drempel in de Weidelaan, bij de oversteek naar de Ekster.

‘Varkensrug’
Een ander voorbeeld is de ‘varkensrug’ die we kort geleden hebben verwijderd in de Zwolsestraat, na de bocht vanaf de Westdorplaan. Die ‘varkensrug’ lag er om fietsers te beschermen tegen het vrachtverkeer, maar vooral nu de snelheid van fietsers hoger is door de komst van de e-bike, bleken mensen de bocht niet meer te kunnen halen. We werken ook samen met de politie en de provincie Overijssel. Als op een bepaalde locatie veel (fiets)ongevallen gebeuren, kijken we samen naar een inrichting die veiliger is.”

‘Het nieuwe fietsen’
Dit jaar heeft het Sportbedrijf Raalte het programma ‘Doortrappen’ georganiseerd, en daarin zaten ook projecten van de gemeente Raalte, waaronder de cursus het nieuwe fietsen en een helmenactie. Deze cursus is overigens ook op andere plaatsen aangeboden. Als verenigingen (zoals Plaatselijk Belang of de KBO/PCOB)  een vraag stellen over een fietscursus, kunnen wij wat aanbieden in samenwerking met VVN of een andere aanbieder.

Foto: www.pexels.com

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer