Welke automerken zijn het meest betrouwbaar?

Voordat je een nieuwe of tweedehands auto koopt is het prettig om te weten voor welk automerk je het beste kunt gaan. Welke auto’s geven bijvoorbeeld het minste gedoe met de motor, elektronica, remmen of accessoires? 

Consumer Reports, een Amerikaanse consumentenorganisatie, doet jaarlijks onderzoek naar de betrouwbaarheid van automerken. Daarbij wordt veelal een peiling gehouden onder 500.000 autobezitters met uiteenlopende vragen die een indicatie geven van de betrouwbaarheid van het voertuig dat zij bezitten. De vragen in kwestie lopen uiteen van problemen met de motor en storende geluiden tot de stoelverwarming. Ook zitten er vragen over de kosten voor eventuele reparaties bij. De antwoorden worden uiteindelijk gewogen naar ernst van de mankementen en daar rolt dan een cijfer uit.

Welk automerk is het meest betrouwbaar?

Ook afgelopen jaar publiceerde Consumer Reports wederom de uitkomst van het onderzoek van het jaar daarvoor, waarin maar liefst 29 bekende automerken zijn meegenomen. De automerken werden beoordeeld met een cijfer op een schaal van 1 tot 100; een top 10 van de automerken en hun cijfers biedt een goede indicatie. Zo behaalde Lexus 78, Toyota 76, Mazda 69, Subaru 65, Kia 61, Infiniti 61, Audi 60, BMW 58, Mini 57 en Hyundai 56 punten.

Doe de kentekencheck

Wat al deze merken gemeen hebben, is dat iedere auto is voorzien van een kentekenplaat. De kentekenplaat kan je los van de betrouwbaarheid van het merk van je voertuig, veel vertellen over de staat van het voertuig. Inmiddels is het kenteken namelijk veel bepalend en kun je zelfs online een kentekencheck doen. Het kenteken toont namelijk onder andere de technische eigenschappen van het voertuig, zoals de juridische staat, het aantal eigenaren, het schadeverleden, de huidige waarde en de cataloguswaarde en de kilometerstand; belangrijke informatie die je nu dus zelfs online kunt bekijken en die je af kunt wegen bij bijvoorbeeld de eventuele verkoop van je auto.

Wist je dat…

De eerste kentekens in Nederland 1898 werden ingevoerd? De heer Van Dam uit het Groningse Zoutkamp kreeg de eerste plaat, met daarop het nummer 1, een kenteken met meerdere nummers en cijfers was destijds relatief overbodig. Nummer 2 was voor zijn broer. Een jaar later waren er nationaal ongeveer 170 nummerplaten uitgegeven. De kentekenplaten heetten toen nog ‘rijvergunning’, in plaats van kenteken of nummerbord. Nederland trad hiermee in de voetsporen van Frankrijk en Duitsland. Deze landen hadden kort ervoor al rijvergunningen ingevoerd.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie