Vraag en aanbod publieke laadpalen doet prijs stijgen

Leestijd: 2 minuten

Zoals vorige week uit onderzoek is gebleken, zijn publieke laadpalen het voordeligst in de provincie Overijssel. De prijzen per provincie en gemeente verschillen enorm van elkaar en voor de consument is het belangrijk om rekening te houden met onder meer een verouderde meterkast.

Bij een laadpaal in Overijssel kost een kWh stroom gemiddeld 31 cent. De voordeligste gemeenten van Overijssel en heel Nederland zijn Losser en Staphorst. Het opladen van je elektrische auto kost hier gemiddeld 25 cent per kWh. Elders in het land betaal je al snel 21,7% meer. In Utrecht, de duurste provincie om je auto op te laden bij een publiek laadpunt, betaal je per kWh gemiddeld zelfs 51 cent.  

Ook het verschil in kosten per gemeente is groot, zo lezen we in de analyse van Independer op basis van data van Eco-Movement. De kosten in Raalte komen neer op een gemiddelde van 28 per kWh. In Olst-Wijhe is dit 20 cent en in Deventer 33 cent per kWh. 

Vraag en aanbod 
Opmerkelijk is, zo vertelt laadpaalspecialist Phil van Luttikhuizen uit Wesepe: ”Hoe meer mensen een laadpaal willen gebruiken en elektrisch willen gaan rijden, hoe meer auto’s en laders er moeten komen. Voor sommige gemeenten is dat moeilijk bij te houden. Het grote verschil in kosten heeft dus onder andere met vraag en aanbod te maken.” 
De verschillen in kosten kunnen daarnaast ook te maken hebben met het type parkeerplek waar je je elektrische auto oplaadt.

Laadpaal aan de Kerkstraat in Wijhe

Het kopen van een laadpaal 
De 25-jarige Wesepenaar vervolgd: ”Iedereen zou een laadpaal kunnen kopen. Je moet er alleen wel een aanvraag voor doen. Je wordt aan de hand van een vragenformulier ondervraagd en komt daarna in contact met een accountmanager. De accountmanager kijkt uiteindelijk of het daadwerkelijk mogelijk is voor de consument om de laadpaal te kopen en te installeren. Als je een eigen huis hebt met een eigen oprit, is eigenlijk alles mogelijk.”

Is dat niet het geval, dan wordt het volgens Phil van Luttikhuizen, al een stuk ingewikkelder om een laadpaal te installeren: ”Als je bijvoorbeeld in een grote flat woont, is het particulier niet mogelijk om een laadpaal aan te vragen en ben je afhankelijk van je VVE (Vereniging van Eigenaars) om er goedkeuring voor te krijgen.’

Verouderde meterkast  
Van Luttikhuizen geeft aan: ”Er wordt over het algemeen gedacht dat een laadpaal makkelijk ingericht kan worden, maar vaak beschikken mensen nog over een verouderde meterkast met oude draaistoppen. Tegenwoordig wordt er met de NEN 1010:2020 regelgeving gewerkt. Deze regelgeving is de norm voor elektrische installaties voor laagspanning. Dit betekent dat je een redelijk nieuwe meterkast nodig hebt om een laadpaal op de juiste manier te installeren.” 

Benieuwd naar de gemiddelde kosten in Salland? 
Bekijk het hieronder: 
https://www.independer.nl/energie/info/onderzoek/verschillen-laadpaal-kosten

Laadpaal aan de Kerkstraat in Wijhe

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer