Herstart Soepcafé 25 maart

Op zaterdag 25 maart vindt de herstart plaats van het Soepcafé Olst. In het nieuwe pand van de Goede Buren zal vanaf 18.00 uur een volledige maaltijd van soep, salade en een nagerecht geserveerd worden. Voor een vrijwillige bijdrage.

In 2016 werd het Soepcafé geïnitieerd door Olst in Transitie en werd elke maand door een groep enthousiaste vrijwilligers georganiseerd. Tussen de 30 en 80 gasten kwamen genieten van de lekkere maaltijd en de gezelligheid. Nu het nieuwe pand van de Goede Buren is geopend, is het tijd om ook het Soepcafé, na een lange coronatijd-pauze, weer op te starten. Iedere laatste zaterdag van de maand zal het nieuwe winkelpand van de Goede Buren, op de Hendrik Droststraat 22A, omgetoverd worden tot een gezellig eetcafé. .

Het Soepcafé-initiatief is, naast lekker en een gezellig, ook goed voor het klimaat. Het doel is om aandacht te richten op voedselverspilling en om voedselverspilling daadwerkelijk te voorkomen. De maaltijden van het Soepcafé worden door vrijwilligers gemaakt van overgebleven groente, fruit, zuivel van de PLUS. Eten dat anders weggegooid zou worden, maar nog goed genoeg is om te verwerken tot een heerlijke maaltijd.

Elke persoon die bij het Soepcafé komt eten, bespaart met deze maaltijd 2400 liter water (dit is ongeveer gelijk aan 45 keer douchen), 1,6 kg CO2 uitstoot en heel veel energie. Het produceren van voedsel kost grondstoffen en levert CO2 uitstoot. Door voedsel van verspilling te redden, red je dus niet alleen geld, maar ook grondstoffen en bespaar je CO2 uitstoot!

Vanaf 17.45 uur zijn de deuren open. Om 18.00 uur wordt het eten geserveerd. Wie mee wil eten moet wel op tijd komen, want op is op. Voor deelname vraagt de organisatie een vrijwillige bijdrage voor de onkosten oa de huur van de ruimte.

Tijd: vanaf 18.00 uur (deur open om 17.45). Kom op tijd want Op = Op

Waar: Goede Buren, Hendrik Droststraat 22A Olst