Minister gaat in gesprek met regio over verbreding N35 Wijthmen-Nijverdal

Leestijd: 2 minuten

De gezamenlijke inzet van inwoners, ondernemers en overheden in Overijssel om de knelpunten op de Rijksweg N35 en A1/A35 aan te pakken, is positief ontvangen in Den Haag. De verbreding van de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal is daarom terug op de agenda van het Rijk. Minister Cora van Nieuwenhuizen-Wijbenga (I&W) ontving uit handen van gedeputeerde Bert Boerman de geactualiseerde Marsroute N35. In de Marsroute staan de regionale ambities voor de verbreding van de N35 naar 2×2 rijbanen van 100 km/uur met ongelijkvloerse kruisingen. De minister wil hierover graag in gesprek gaan met de provincie. Ook is afgesproken dat, onder leiding van de provincie Overijssel, het Rijk en de regio onderzoeken wat de oplossingen zijn voor het knelpunt A1/A35 in Twente. Dat blijkt uit het overleg dat de gedeputeerden Boerman en Van Haaf hebben gevoerd met de ministers Van Nieuwenhuizen-Wijbenga (I&W) en Ollongren (BZK) en staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (I&W) over de invulling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) en de woningbouwopgaven.

Aandacht voor Overijsselse knelpunten

Gedeputeerde Boerman, verantwoordelijk voor Mobiliteit, Water en Sociaal in Overijssel: “Dit is weer een mooie stap voorwaarts voor de bereikbaarheid en economische ontwikkeling van deze regio. De Marsroute N35 is niet alleen voor kennisgeving aangenomen, maar wordt nu ook door het Rijk gezien als een onderwerp waarover gesproken moet worden. Gezamenlijk moeten we nu blijven optrekken om de minister en staatssecretaris te blijven bewegen aandacht te geven aan de knelpunten in Overijssel.”

Blauwnet Zwolle-Enschede

Naast de aanpak van de Rijkswegen N35 en A1/A35, zet de provincie ook in op het verbeteren van de dienstregeling op het Blauwnet treintraject Zwolle-Enschede. Uit de Integrale Netwerkvisie van de provincie blijkt dat beide verbindingen belangrijk zijn voor de bereikbaarheid en daarmee de economische ontwikkeling van West-Overijssel en Twente. Een goede treinverbinding kan een aantrekkelijk alternatief zijn voor de auto. Een goed voorbeeld is de intercity die, in opdracht van de provincie, sinds augustus 2018 in 52 minuten tussen Zwolle en Enschede rijdt. De provincie Overijssel wil de kwaliteit op het traject daarom nog verder verbeteren. Met het Rijk is afgesproken dat ProRail onderzoekt welke mogelijkheden er zijn voor verbeteringen, zoals de verlenging van de perrons bij Heino en Raalte, snellere wissels en een langer passeerspoor.

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer