Jaaroverzicht Juli 2014

Alweer voor de 6de keer werd in juli 2014 op de velden van Wijhe?92 een voetbal 3-daagse georganiseerd door De Voetbal Academie. 60 spelers uit heel Salland deden aan deze drie voetbaldagen mee. Het weer probeerde de pret te drukken maar dat is niet gelukt. Ondanks de regen bleven de kinderen gaan, ze hebben het geweldig gedaan! Het thema van dit jaar was natuurlijk niet zo moeilijk: het WK. Er waren 6 teams die een toernooi tegen elkaar speelden. Dat was elke dag de afsluiter en het gene waar de hele dag naar toe geleefd werd. Trainers maakten elkaar onderling gek, spelers waren super gefocust want het WK wilde je winnen. De eerste dag was een kennismakings dag waarbij er leuke voetbalonderdelen werden gedaan. De tweede dag stond in het teken van techniek en de derde dag waren er individuele onderdelen waar prijzen mee te verdienen waren.

Op zaterdag 5 juli 2014 heeft Roy van Zijl uit Wijhe, atleet van AV Salland, deelgenomen aan het NK Junioren atletiek in Amsterdam. Hij kwam uit op het onderdeel hinkstapspringen. De wedstrijd kon pas beginnen na een korte onderbreking tijdens het inspringen door een korte maar heftige wolkbreuk. Roy was als negende geplaatst voor deze wedstrijd. Met zijn eerste poging wist hij zich met een dik persoonlijk record (12,73 meter) op de vijfde plaats te nestelen. In de drie extra pogingen die de beste acht atleten kregen, wist hij zijn persoonlijk record opnieuw te verbeteren naar 12,79 meter. Dit bracht hem stevig op de vijfde plaats, die hij niet meer afstond.

Op 7 en 8 juli kwam er een delegatie uit de Autonome Republiek Bashkortostan, een deelrepubliek binnen de Russische Federatie naar Nederland. Het bezoek kwam tot stand vanwege de tentoonstelling “1813 – Nederland door de Russen bevrijd!” in Museum Geelvinck Hinlopen Huis te Amsterdam. Daarin werd de rol van het Kozakkenregiment Basjkieren bij de aanleg van de schipbrug over de IJssel tussen Wijhe en Veessen uitgelicht. Deze schipbrug heeft een strategisch cruciale rol gespeeld bij de verjaging van de Franse troepen in november-december 1813.