Harrie Kiekebosch: Zoek andere oplossingen voor de N35

De raden van gemeentes langs de N35 willen allemaal fors investeren in de N35, daarmee denken ze de files op de weg tegen te gaan. Miljoenen euro’s zijn al heel normalen bedragen geworden. Maar hoe goed zijn de argumenten? En zijn ze toekomstbestendig?

Door Harrie Kiekebosch

Als je niet naar de toekomst kijkt maar naar het nu, dan is het eerste argument dat van tafel moet de gedachte dat meer asfalt de files verhelpt. Dat lijkt wel heel logisch, dat bredere wegen files oplossen, maar feit is dat minder drukke wegen meer verkeer aantrekken. Iedere keer wordt overal bewezen dat bredere wegen meer verkeer aantrekt en uiteindelijk zelfs tot meer opstoppingen leidt. Als ik Raalte-Enschede makkelijk met de auto kan doen, gebruik ik die auto immers ook makkelijker als ik op zaterdagmorgen met de kinderen naar het sportpark ga.

Het is niet persé logica dat een gemiddeld raadslid daar verstand van heeft. ‘Het gezonde verstand’, of erger nog ‘logisch boerenverstand’ veegt èchte argumenten met gemak van tafel.

Wat in het huidige denken ook vreemd is, is dat we blijkbaar miljoenen moeten investeren voor mensen die allemaal alleen in hun autootje willen zitten. Als iedereen gaat samen rijden is het probleem helemaal van de baan. Carpoolplek goed inrichten, fietsverhuur er aan koppelen (net als OV) en klaar is kees. Hoeft niet, mag wel. Doe je het niet, sta je in de file, doe je het wel, rij je lekker vlot door. Je hebt maar vijftien procent verkeersreductie nodig om het probleem te tackelen.

Toekomst
Als je wel naar de toekomst kijkt, een toekomst die eigenlijk al heden had moeten zijn, is dat auto’s heel anders gaan rijden. Over tien jaar is alles elektrisch en stuurt de auto zelfstandig een flink stukje mee. Met die kennis in het vooruitzicht is het doodzonde nu te investeren in asfalt. Vermoedelijk kun je de weg van nu straks veel intensiever gebruiken. Routes van alternatieve wegen krijgen ook andere mogelijkheden omdat er geen uitstoot meer is.

Nog meer mogelijkheden:
– Leg heel goede fietspaden aan, of beter: maak reclame voor de heel goede fietspaden die er nu al zijn. Met bijvoorbeeld de speed pedalic, een elektrische fiets als een brommer, kun je nogal wat goedkoper van A naar B komen. Wist je dat een middenklas auto 500 euro per maand kost een tweede autootje toch zeker ook 300 euro per maand? Dan is zo’n snelle iets en een goed regenpak een stuk goedkoper!
– maak de treinen langer. Bestel extra coupés. (Is dat al gebeurd?)
– geef overstappers van auto naar openbaar vervoer een jaar lang gratis reizen.
– ontwikkel goede apps zodat carpoolen een stuk makkelijker wordt, maar ook zodat je weet waar er in de trein nog zitplek is.

Als je echt de druk op de weg wil laten afnemen, zodat transport van goederen niet in de file staat, hou dan vooral op met nadenken over extra asfalt.

Het bericht Harrie Kiekebosch: Zoek andere oplossingen voor de N35 verscheen eerst op Opinie in Salland.

Sportnieuws uit de regio Salland

  • Inhoud 395ste uitzending Salland Sport

    Morgen (zondag) is tussen 14:00-17:00 uur is de 395ste uitzending van Salland Sport (voorheen Airplay Sport) op Salland1 te horen. Daarin wordt er verslag gedaan van Rohda Raalte – FC Winterswijk (1E), ATC 65 – Wijhe ‘92 (2J) en de 2e helft van de damesvoetbalwedstrijd Loenermark VR1 – Overwetering VR1 (begint om 13.00 uur). Daarnaast zijn er tussen 4 en 5 uur nabeschouwingen met trainer Sander Poll van SC Overwetering, Ozan Ihtiyar van Mariënheem en Maikel Jansen of Lorkeers van SC Wesepe.

    De handbalnabeschouwingen tussen 16.00 en 17.00 uur zijn met Jeske Blom van Wijhe ’92 dames 1 en trainer Gert Wessels van H.H.Z.D. dames 1. Daarnaast hebben we wellicht ook nog een nabeschouwing met SC Overwetering dames 1.

    Verder houden we de wedstrijden bij van alle voetbalwedstrijden uit Salland en de Eredivisie, hoor je het laatste sportnieuws uit Salland en alle uitslagen en standen uit Salland.

    Heb je zelf nog sportnieuws uit Salland dat je onder de aandacht gebracht wil hebben? Dan kun je dat mailen naar sport@salland1.nl, een bericht sturen via Twitter (@Salland_Sport) of Facebook (facebook.com/SallandSport). Tijdens de uitzending kun je bellen of appen naar de studio via 0572-360188.

    Salland Sport is elke zondag te beluisteren tussen 14.00 en 17.00 uur op Salland1 via 105.1 en 105.7 FM, online via salland1.nl/luisteren, DAB+ en via de kabelradio op 104.1FM.

2 Comments

  1. Andere opties: Laat de scholen maar op andere tijden beginnen waardoor de treinen in de spits niet overvol zitten met studenten. Soms is er (vooral richting zwolle) overvol. Verbeter de kruispunten, dat zijn tenslotte de probleempunten: Raalte, Wierden. Probleem bij Wijthmen en Zwolle is nu opgelost daar is meer asfalt gekomen en is de kruising verbeterd/weg.
    Carpoolen, leuk 2 weken geprobeerd gaf me meer stress dan in de file staan. Kinderen moeten naar sport (dus net iets eerder weg bij her werk, maar die collega is nog niet klaar..), kinderen moeten van en naar de kinderopvang.
    Fietsen… Elke dag op en neer naar Almelo, dacht het niet. Met de kinderen achter die naar de opvang moeten achter op de fiets? Nee wordt hem niet. Carpoolen met bedrijfsbusjes of vrachtwagens… Wordt hem niet.
    Met langere treinen heb je weer aanpassingen nodig op stations, moet mogelijk het spoor volledig 2 sporen worden want als er nu een trein stil valt ligt gelijk alles plat voor 1 a 2 uur. 2 maand geleden nog 2,5 uur onderweg geweest met OV van Almelo naar Raalte. Kosten OV is de afgelopen 3 jaar bijna met 10% gestegen…

    Nee sorry ik blijf lekker alleen in de auto en ik denk velen met mij. Dat zijn feiten en daar moet je wat mee.

  2. Heel mooie gedachte van Harry, maar dat gaat niet werken met het huidige vervoersbeleid op het platteland, ;s avonds door de week rijdt er niks meer na 18.30 uur en in het weekend helemaal niks …

Geef een reactie