Grens van hoogspanningsnet bereikt: bedrijven komen op wachtlijst te staan

Leestijd: 2 minuten

Het elektriciteitsnet van Enexis heeft in Overijssel de maximale capaciteit bereikt. De vraag naar extra transportcapaciteit overstijgt de snelheid waarmee netbeheerders het elektriciteitsnet kunnen uitbreiden, laat netbeheerder TenneT weten. Grootverbruikers die nieuwe aansluitingen of uitbreidingen willen komen op een wachtlijst te staan. Het kan mogelijk jaren duren om van deze lijst af te komen.

Eerder dit jaar, in oktober, werd al gewaarschuwd dat het hoogspanningsnet in Overijssel bijna vol zat. TenneT meldde destijds dat er 90% van de capaciteit was verbruikt. Twee maanden later is de laatste tien procent verschaft en dus is de grens bereikt.

Geen verduurzaming voor bedrijven
Alle nieuwe aanvragen van grootverbruikers voor een aansluiting of uitbreiding komen vanaf nu op een wachtlijst te staan. En dat brengt problemen met zich mee: “Bedrijven die bij ons op een wachtlijst staan, of komen, kunnen we op korte termijn helaas niet aan een nieuwe of zwaardere aansluiting helpen. Concreet betekent dit dat bedrijven zich niet kunnen vestigen, uitbreiden of verduurzamen. Dit raakt het vestigingsklimaat en verduurzamingsplannen van onze grote klanten”, vertelt Enexis directeur Energiesysteem en Transities, Daphne Verreth.

Onderzoek naar spitsmijden
De klanten die op een wachtlijst komen te staan kunnen pas geholpen worden zodra de TenneT-knelpunten zijn opgelost. Grootverbruikers die vóór 20 december op de wachtlijst stonden van Enexis vanwege een knelpunt in het middenspanningsnet, worden weer geholpen wanneer het Enexis-knelpunt is opgelost.

“We werken met man en macht aan de uitbreiding van het elektriciteitsnet en onderzoeken of slimme oplossingen om ruimte op het net te creëren mogelijk zijn. Samen met Enexis gaan we in gesprek met bedrijven om ze enthousiast te krijgen om hun elektriciteitsverbruik van de spits naar rustige momenten op het net te verplaatsen en zo extra capaciteit vrij te maken”, vertelt Marc de Zwaan, directeur Asset Management bij TenneT. De verwachting is dat de structurele oplossing van de knelpunten op het hoogspanningsnet in Salland vanaf 2026 gereed is.

Heb ik als particulier een probleem?
Als particulier ervaar je geen problemen bij het aanschaffen van warmtepompen, laadpalen of zonnepanelen: “We doen er alles aan om de problematiek van netschaarste bij deze groep klanten weg te houden”, zegt Verreth.

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer