Dorpen smachten naar einde onderhoud N348: “Het is angstaanjagend als zo’n enorm gevaarte vlak langs je kinderen rijdt”

Leestijd: 4 minuten

Het groot onderhoud van de Rijksweg N348 bevindt zich in fase 4 van 5, het einde is in zicht. Momenteel is de noordelijke rotonde bij Wesepe aan de beurt met het vervangen van de toplaag, tot aan de afslag met Broekland. De omliggende dorpen klagen steen en been over bulderende vrachtauto’s langs scholen en huizen. Maar helpt het ook?

Dat het onderhoud nodig is snappen de inwoners van Deventer tot en met Raalte wel, echter het ongemak is vervelend. Met name de vele automobilisten die, ondanks de versperringen van de sluiproutes, eigenwijs en gevaarlijk toch de vele boerenweggetjes onveilig maken. Vaak met hoge snelheid rijden ze over landwegen die veelal onoverzichtelijk zijn en glad vanwege de opspattende modder.

Facebookberichten van het Plaatselijk Belang om de klachten en wensen van de inwoners te inventariseren.

Officiële klacht Plaatselijk Belang
Vorige week schreven wij al dat het Wesepe momenteel veel ongemak kent van dat sluipverkeer. Het Plaatselijk Belang van het dorpje maakte zich deze week sterk middels een officiële klacht richting de Provincie. Daarnaast inventariseerde het klachten van de bewoners: “De inwoners en wij maken ons ernstige zorgen over de verkeersveiligheid in ons dorp, met name de route langs de bassischool waar veel verkeer nu langs rijdt in beide richtingen. Al het verkeer; vrachtwagens, trekkers en auto’s rijden door de ‘fietszone’ wat zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Om die reden ligt er vanuit ons een officiële klacht bij de provincie. En ook met de gemeente zijn we in gesprek over de gang van zaken”, zo schrijft men op Facebook.

Ook Handhaving assisteert in de kern van Wesepe om te voorkomen dat zwaar verkeer langs de basisschool heen stuift.

Zware vrachtauto’s over fietsstraat
Wesepe kent een hoofdstraat, de Scholtensweg, die door het dorp trekt. Deze smalle straat is ooit omgedoopt tot fietsstraat waar nu plots enorme vrachtauto’s doorheen stuiven, vlak langs scholen en huizen. De ophef zorgt er nu voor dat er meer verkeersregelaars bij de kritieke kruispunten staan en Handhaving regelmatig assisteert in de dorpen. Dit leidt tot discussies met weggebruikers en opluchting bij de inwoners

Ondanks de adviezen en omleidingen is een verbodsbord voor vrachtverkeer noodzakelijk.

Angstaanjagend
“Het is angstaanjagend als zo’n enorm gevaarte vlak langs je kinderen rijdt”, verteld een aanwonende van de Scholtensweg tegenover de Basisschool. De klachten vanuit Wesepe waren niet voor dovemans oren, de uitvoerder en handhaving hebben goed geluisterd naar de burgers: “Veel gegronde klachten, maar name over het zware verkeer dat massaal de adviezen en zelfs verboden negeren”, aldus een handhaver in Wesepe die net een zware truck verbood door het dorp te trekken.

De bermen van de kleine weggetjes rondom de dorpen worden volledig omgeploegd.

Niet berekend op dergelijk verkeer
Doordat het grote en veelal zware verkeer toch regelmatig besluit vanaf Deventer of Raalte de N348 te kiezen, ondanks de verboden en adviezen, komt men bij Broekland en Wesepe voor het voldongen feit te staan dat men hun gevaarte van de Rijksweg moet sturen: “Dan ontstaan de problemen omdat de weggetjes door het Sallandse land niet berekend zijn op dergelijk verkeer en de veiligheid van de burger in het gedrang komt”, aldus een aanwonende van de Weseperenkweg die met lede ogen aanziet hoe een truck met bouwmaterialen de berm naast het asfalt volledig ‘omploegt’.

Een automobilist maakt onrechtmatig gebruik van het afgesloten fietspad naast de hoofdrijbaan.

Geen idee hoe gevaarlijk ze het maken
De verkeersregelaar bij de noordzijde van Wesepe, vanaf Raalte bij de afslag Broekland en Wesepe heeft zijn handen vol aan diverse weggebruikers: “De varianten van verhalen zijn divers, de één fabelt dat hij er woont, de ander heeft haast en er zijn er zelf die gewoon egoïstisch doorrijden.” Terwijl we praten verschijnt er een auto op het fietspad vanaf het afgesloten deel: “In hun haast en blinde ergernis hebben ze geen idee hoe gevaarlijk ze het wel niet maken voor zichzelf, maar veel meer voor mijn collega’s, mede-weggebruikers en omwonenden.”

Foto’s: Erik van Luttikhuizen

Gereageerd op meerdere klachten
De toename van verkeersbegeleiders en handhaving duidt op verandering van aanpak. De Provincie Overijssel, uit monde van Gideon Burgers, legt uit: “Dit is een groot project wat veel klachten en vragen opwerpt. Veelal gaat het om sluipverkeer en de laatste week meer het vrachtverkeer wat zijn eigen weg zoekt. In dit project werken we intensief samen met de gemeentes Deventer, Olst-Wijhe en Raalte en kunnen we snel schakelen, aldus de woordvoerder van de Provincie. Gideon vervolgt: “Wat we doen is het project continu monitoren. Aan de voorkant hebben we gekeken hoe het verkeer zou zou kunnen gaan gedragen, maar het bleek dat we moesten anticiperen.” De Provincie heeft de aanpak dus aangepast vanwege de vele binnenkomende klachten. Het project is 1 december klaar volgens de aannemer BAM Infra.

Erik van Luttikhuizen
HOOFDREDACTEUR - - Momenteel bekleedt de 55 jarige Erik de functie van hoofdredacteur en is dagelijks werkzaam op de hoofdredactie in Wijhe. - - Daarnaast is de geboren en getogen Deventenaar (onbezoldigd) actief als verslaggever bij alle Go Ahead Eagles wedstrijden. Dat verslag is wekelijks te horen in Salland Sport.

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer