De manier om schouderklachten te verhelpen? Beweeg!

Schouderklachten komen veel voor. Wie dagelijks de post sorteert, achter de computer zit, zwaar lichamelijk werk doet met een steeds herhalende beweging van de schouder, kan er snel last van krijgen. Ook stress kan tot schouderklachten leiden, dan komt de spanning veelal vanuit de nek. Wat kun je doen? 

Meestal ontstaan de klachten zo geleidelijk dat je het nauwelijks in de gaten hebt. Eerst voelt het een beetje stijf en voel je die stijfheid bij bepaalde bewegingen. Je slaat er nog niet zoveel acht op. 

Veel schouderklachten ontstaan door het doen van steeds dezelfde bewegingen. Tijdens het werk of sporten bijvoorbeeld. Als het sluimerend begint, ben je dan ook meestal te laat als het echt pijn gaat doen. Dan is er zelfs pijn als je de bovenarm stil houdt. En straalt het uit naar de nek, onderarm, elleboog en zelfs de vingers. 

Je kunt (tijdelijk) niet veel met de arm en slapen is ook een ramp. Je kunt niet op de kant liggen van de pijnlijke schouder. 

Draag niet een te zware tas over de schouder

Meestal heeft een repeterende beweging ervoor gezorgd dat een deel van de schouder geïrriteerd is geraakt of zelfs ontstoken. En soms ontstaan de klachten vanuit de nek, die onder spanning staat. Bijvoorbeeld door stress. 

Het kan ook voorkomen dat je enige tijd een (te) zware tas hebt gedragen juist over die ene schouder. Naar school of naar het werk. Dan is het een pijnklacht die plotseling ontstaat. Het is dan van belang de schoudertas niet te zwaar te maken en af te wisselen van schouder. Veel schoudertassen kunnen bovendien cross-body worden gedragen. Dat voelt vaak een stuk comfortabeler. 

Zorg ervoor dat je minder pijn ervaart

In alle gevallen is het zaak het bewegen van de schouder niet uit de weg te gaan. Ook al doet dat pijn. Pijnstillers nemen mag. Natuurlijk is het belangrijk de schouder niet onnodig te belasten. Maar blijf de schouder bewegen. Anders wordt deze stijf en ben je nog verder van huis. 

Artsen twijfelen aan het nut van bijvoorbeeld icepacks, crèmes of warmtezakken. Het kan eventueel de klachten tijdelijk verminderen, maar de schouder geneest er niet van. Zorg er in ieder geval voor dat je wat minder pijn ervaart, zodat je in staat bent de schouder te bewegen. 

Het gaat in de meeste gevallen na een tijd weer over

Als de schouderklachten langer aanhouden kan fysiotherapie, oefentherapie of manuele therapie helpen. De therapeut geeft dan gerichte oefeningen op om te blijven bewegen en de kracht in de schouder weer op te bouwen. Vooral bij klachten vanuit de nek kan de manueel therapeut deze doen verminderen. 

In de meeste gevallen wordt er dan goed resultaat geboekt en gaat het wel over. De pijn verdwijnt en de schouder wordt weer beweeglijk. Als de klacht plotseling ontstond is de kans op snel herstel groter dan wanneer het geleidelijk is ontstaan. Dan moet je er de tijd voor nemen om weer te herstellen. Denk aan langer dan zes weken tot een jaar. 

De befaamde injectie in de schouder? Dat is een middel om de ontsteking te remmen en het kan de pijn verminderen. Deze prik werkt een paar weken. De geïnjecteerde vloeistof bevat een middel  waarmee de ontsteking wordt afgeremd en zelfs verdoofd. Ook hierna geldt: gebruik de schouder, blijf deze bewegen. En stop de dames schoudertassen niet meer zo vol! 

Sportnieuws uit de regio Salland

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie